Tekniske hjælpemidler (SMK)

Intern Service/Kunsthåndteringen råder over 12 malerivogne til brug ved intern transport af malerier. Vognene består af en overdel, malerist ativet og en underdel med ben eller hjul. Størstedelen af malerivognene transporteres rundt med manuelle palleløftere. Fire vogne har fået monteret hjul og styretøj, og de er blevet eldrevne.
Maleristativet, der er sprøjtelakeret, er af firkantede stålrør. På bunden af maleristativet ligger en 5 cm tyk plade af Ethafoam. Ethafoamen har til formål at affjedre malerivognen under transport og at give malerierne en polstret overflade at stå på. Ethafoamen er dækket af et tæppe, der også er monteret på vognenes ryg. Gjorder af nylon er monteret på siderne af malerivognene. De bruges til at fastspænde kunstværkerne.
Statens Museum for Kunst råder over i alt 24 vogne, hvoraf de 4 er eldrevne.
Værker på malerivogne, i transit på Magasin M1

Værker på malerivogne, i transit på Magasin M1

Malerivogn, overdel
Materiale Stål, 40 x 40 mm
Overflade Sprøjtelakeret
Bredde: 80 cm
Længde  140 cm
Højde 165 cm
Frihøjde over gulv 12 cm
Mål mellem ben 58 cm
Højde, mellemvæg 150 cm

                              Malerivogn med ben, til transport med palleløfter

”BullDog Cargo” styreenhed
Motorkraft: 300 W, trinløs regulering af hastighed
Vedligeholdelsesfrie batterier: 28 AmpH
Oplader: 2,5 AmpH
Ladetid: 10 timer
Lasteevne: max. 500 kg
Kørelængde pr. opladning: 25 km
SMK Mag 011SMK Mag 010SMK Mag 009

                   “BullDog Cargo” styreenhed monteret på malerivogn

Leverandør af malerivogne
Malerivogne: Østerbro Smedeværksted
”BullDog Cargo” styreenheden′: U-B-Let A/S

Kommentarer og erfaringer
”I en periode eksperimenterede vi en del med hjulene på vores palleløftere. For at sikre værkerne under intern transport, ønskede vi at finde et alternativ til de meget hårde nylonhjul, der generelt anvendes på palleløftere. Hjulene har den fordel, at de på grund af deres hårdhed, har en uovertruffen fremdrift uanset tyngden af læsset og underlagets beskaffenhed. Omvendt mangler de affjedring, hvilket er et stort problem, når sårbare kunstgenstande skal transporteres over længere afstande.
Resultatet af vores eksperiment blev, at skulle de hårde hjul erstattes af blødere, var vi nødt til at motorisere malerivognene. Ellers ville de blive at for tunge at køre med.”
(Karen Marie Henriksen, Statens Museum for Kunst)

Senest redigeret 07/2009

Der er lukket for kommentarer

Der er lukket for kommentarer. Du kan ikke skrive en kommentar til dette indlæg.